AVG en nieuwsbrieven

  1. Home
  2. chevron_right
  3. Nieuws en updates
  4. chevron_right
  5. AVG en nieuwsbrieven
Rechtenvrije foto van man die krant leest via Unsplash door Rawpixel. Bij het artikel over AVG en nieuwsbrieven.

Of een nieuwsbrief versturen alle moeite wel waard is valt te lezen in een ander artikel. Wij hebben in ieder geval een nieuwsbrief waar jij je voor kan opgeven. Hoe zit het met die AVG en nieuwsbrieven? Hieronder de uitleg hoe wij deze zoveel mogelijk AVG-proof hebben gekregen.

Wat is de AVG?

De Algemene Verordening Gegevensbescherming is de opvolger van de WBP. Wet Bescherming Persoonsgegevens. Waarom? Omdat mensen zelf slordig omgaan met hun persoonsgegevens (zie je tante op Facebook), zullen straks bedrijven die niet netjes met gegevens omgaan kans lopen hoge boetes te krijgen. Dat werd tijd ook. Misschien is dit niet de initiële motivatie voor deze wetgeving, maar wel een leuke bijvangst.

Bedrijven en instanties die iets met persoonsgegevens/privacygevoelige informatie doen moeten dat nu nog serieuzer nemen. Zo is het verplicht datalekken te melden, mensen inzage te geven van de informatie die bedrijven over ze hebben en moeten bedrijven mensen de mogelijkheid bieden ‘vergeten’ te worden. Wat er nog meer bij komt kijken valt allemaal te lezen op de volgende website: https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/../avg-nieuwe-europese-privacywetgeving

AVG en nieuwsbrieven

Wij zijn groot voorstander van ‘privacy by design’. Ook met terugwerkende kracht. Marketing- en salesafdelingen zijn hier meestal niet zo heel blij mee. Er zijn vast studies gedaan waaruit het volgende blijkt: Wanneer je iemand bij naam aanspreekt in een nieuwsbrief zal diegene eerder over gaan op het kopen van iets.

Belangrijk: Je mag met toestemming van een burger/consument nog altijd heel veel gegevens van diegene opslaan en verwerken.

Die burger/consument hebben wij net jarenlang geconditioneerd elk online formulier braaf in te vullen. Is dit netjes? Toon je enig respect naar je klanten en de burger toe als je die blijft vragen om persoonlijke informatie? Wij vinden van niet en zo komen wij bij ‘privacy by design’.

Heel simpel: Wij willen een nieuwsbrief versturen naar degene die dat handig en fijn vinden.

  • Wat hebben wij minimaal nodig om een nieuwsbrief te kunnen versturen? E-mailadressen.
  • Hebben wij iemands naam nodig, of andere persoonsgegevens? Nee.

Zouden wij meer gegevens willen hebben van mensen? Ja, want statistieken vinden we leuk, maar we doen er daarna toch veel te weinig mee. We vinden het ook veel belangrijker betrouwbaar over te komen en willen de persoonlijke gegevens van mensen zo veel als mogelijk beschermen.

De data die we niet hebben opgeslagen, kan ook niet gelekt worden.

Wij kunnen naar niemand toe verantwoorden waarom wij iemands naam (en bijvoorbeeld geboortedatum en adres) nodig hebben om een digitale nieuwsbrief naar te versturen. Daarom vragen wij daar ook niet meer om. Met terugwerkende kracht hebben wij alle namen van mensen die zich eerder voor onze nieuwsbrief hadden opgegeven verwijderd.

Mailchimp en AVG

Wij hebben een verwerkingsovereenkomst gesloten met Mailchimp. Mailchimp is het nieuwsbrief-systeem dat wij gebruiken om nieuwsbrieven mee te versturen. Zij slaan e-mailadressen op en zijn daardoor verwerker van deze persoonsgegeven geworden in onze opdracht.

Maak jij en/of je werkgever ook gebruik van Mailchimp? Dan is de volgende link zowel handig als belangrijk: https://blog.mailchimp.com/gdpr-tools-from-mailchimp/

Dan nu schaamteloze zelfpromotie

Geniet de laatste dag van de maand de updates van Mackrad.nl! Moge de portfolio-updates inspirerend werken, de blog-updates vermaken en jou van handige tips voorzien.

Wat je mag verwachten van deze nieuwsbrief is het volgende:

  • Je krijgt maximaal één keer per maand de nieuwsbrief en niet meer.
  • Deze maandelijkse update bestaat uit de laatste blog-artikelen en bevatten vaak tips en handige weetjes.
  • Deze maandelijkse update bestaat verder uit portfolio-updates. Wij hopen dat die inspirerend werken.
  • Deze nieuwsbrief scheelt weer een website in de gaten houden.
  • Wij beschermen graag zo veel als mogelijk jouw gegevens en daarom vragen wij niet om jouw naam.
  • Er worden statistieken bijgehouden. Bijvoorbeeld welke links populair zijn.
  • Het is altijd mogelijk je af te melden voor deze nieuwsbrief, om daarna zelf onze website in de gaten te houden.
Aanmeldformulier

    Bezoek je nu de AMP versie van deze pagina dan kan het zijn dat het formulier niet zichtbaar is. Klik hier voor het aanmeldformulier in een nieuw venster.

    Heb je vragen en/of opmerkingen?

    Neem contact op.

    Geef snel en anoniem jouw mening
    [Totaal: 3   Gemiddelde:  5/5]

    Wij waarderen jouw mening! Neem vooral contact op als je suggesties en ideeën hebt en/of beoordeel anoniem onze blogartikelen en portolio-items met ‘sterren’.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Fill out this field
    Fill out this field
    Geef een geldig e-mailadres op.

    Gerelateerde berichten
    Vorig bericht
    WiFi netwerken verwijderen
    Volgend bericht
    AVG en Google Suite
    Menu