Nieuwsbrief

De meeste digitale nieuwsbrieven gaan rechtstreeks de spambox in, of worden ongelezen verwijderd. Ik kan maar twee redenen bedenken om ze toch te blijven versturen.

Reden nummer 1: Winst

Stel je verkoopt iets op je website en verstuurd een nieuwsbrief met daarin een aanbieding. Een hele grove berekening: 20% opent jouw e-mail. Daarvan klikt 20% op een link. Daarvan koopt 20% jouw product en/of neemt je dienst af. Dit soort conclusies kan je pas trekken als je vaker een nieuwsbrief hebt verstuurd.

Als je een mailinglist hebt van 500 e-mailadressen dan kopen volgens bovenstaande berekening 4 ontvangers dat product. Voor de makkelijkheid kunnen we zeggen dat 1% van de ontvangers iets koopt/afneemt.

De grote vraag is nu of de kosten (inzet personeel, licentie software, overige kosten) opwegen tegen de inkomsten.

Heb je een mailinglist van 100.000 e-mailadressen en 1% van de ontvangers gaat over tot het aanschaffen van iets; Ja, dan is het leuk en lucratief om met winst als doelstelling een nieuwsbrief te versturen. Wie hebben er nog mailinglijsten met 100.000 e-mailadressen waarvan de mensen ook toestemming hebben gegeven jouw spam te willen ontvangen?

Reden nummer 2: Aandacht

Als een croissant-specialist maar lang genoeg blijft rondbazuinen dat zijn croissants de beste zijn voor jou en de mensen die jij lief hebt.. Tegen de tijd dat jij zin hebt in een hele lekkere croissant zal jij op een dag aan de croissant-specialist denken.. In ieder geval aan zijn croissantjes.

Dit goede woord verkondigen doe je met advertenties, websites, social media, posters, narrowcasting, flyers, promotieteams, radio- en tv-spotjes en nieuwsbrieven.

Ook de croissants-specialist moet voor zichzelf berekenen of de kosten opwegen tegen de winst op de lange termijn.

Wat als je niet het budget hebt waarmee je heel heftig kan inzetten op advertenties en het versturen van een ‘newsletter’ nu niet meer echt winstgevend en/of een meerwaarde lijkt? Dat al helemaal niet in vergelijking met een bericht op je Facebookpagina..

De ultieme nieuwsbrief

Zo ultiem mogelijk voor de ondernemer met een beginnende/kleine mailinglist en met een beperkt tot non-existent budget.

Eisen:

  • Een blog, of iets met nieuwsberichten op je website.
  • Jouw website dient RSS-feeds te genereren.
  • Minstens een gratis Mailchimp-account.

Resultaten:

  • Toch weer wat mensen weten te bereiken.
  • Statistieken. Altijd goed om te weten welke berichten mensen weten te verleiden te klikken.
  • Automatisch Tweet. Scheelt weer zelf Twitteren.
  • Automatische Facebook update. Scheelt weer zelf Facebooken.
  • Extra motivatie om te blijven schrijven voor je website en die te updaten en te voorzien van verse content.

Lees onderaan deze pagina hoe, maar eerst:

Schaamteloze zelfpromotie

Geniet de laatste dag van de maand de updates van Mackrad.nl! Moge de portfolio-updates inspirerend werken, de blog-updates vermaken en jou van handige tips voorzien.

Wat je mag verwachten van deze nieuwsbrief is het volgende:

  • Je krijgt maximaal één keer per maand de nieuwsbrief en niet meer.
  • Deze maandelijkse update bestaat uit de laatste blog-artikelen en bevatten vaak tips en handige weetjes.
  • Deze maandelijkse update bestaat verder uit portfolio-updates. Wij hopen dat die inspirerend werken.
  • Deze nieuwsbrief scheelt weer een website in de gaten houden.
  • Wij beschermen graag zo veel als mogelijk jouw gegevens en daarom vragen wij niet om jouw naam.
  • Er worden statistieken bijgehouden. Denk aan hoeveel procent opent de e-mail en welke links zijn populair.
  • Het is altijd mogelijk je af te melden voor deze nieuwsbrief en zelf onze website in de gaten te houden.
Aanmeldformulier

    Bezoek je nu de AMP versie van deze pagina dan kan het zijn dat het formulier niet zichtbaar is. Klik hier voor het aanmeldformulier in een nieuw venster.

    Mailchimp

    We maken gebruik van Mailchimp. Op wat kleine vertaalfoutjes na is het een fantastisch systeem met heel veel mogelijkheden. Abonneer je op onze nieuwsbrief om dit als klant te ervaren.

    De automatische maandelijkse update

    Dit kan ook wekelijks en zelfs dagelijks, maar het is niet mijn bedoeling mensen gek te maken.

    Men neme een (gratis) Mailchimp-account. Hoe het werkt met lijsten, campagnes en de inzet van RSS-feeds valt allemaal na te lezen op de website van Mailchimp. Het is het waard om je er een beetje in te verdiepen.

    RSS-feeds vanuit WordPress

    Een RSS-feed is niets meer dan een kale opsomming in chronologische volgorde van je website.

    Bij een goed ingestelde WordPress-website hoef je alleen maar /feed/ achter je url te plaatsen.
    Een voorbeeld is: https://www.mackrad.nl/feed/

    Je kan ook een RSSfeed generen van een tag en bijvoorbeeld een categorie:
    https://www.mackrad.nl/tag/seo/feed/

    Feeds genereren vanuit een ‘custom posttype’ is ook mogelijk:
    https://www.mackrad.nl/feed/?post_type=us_portfolio

    Instellingen Mailchimp

    In Mailchimp start je een nieuwe “Campaign” en kies je voor campagne-type ‘RSS’. Zie afbeelding.

    Screenshot Mailchimp RSS instellingen.

    Loop daarna alle instellingen na, koppel je Twitter- en Facebook-account en geniet er geen omkijken meer naar. 🙂

    Pet te boven?

    Geen probleem. Mackrad.nl kan dit allemaal voor jou instellen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.

    Geef snel en anoniem jouw mening
    Beoordeel dit artikel.
    [Totaal: 4 Gemiddelde: 4.5]

    Wij waarderen jouw mening! Neem vooral contact op als je suggesties en ideeën hebt en/of beoordeel anoniem onze blogartikelen en portolio-items met ‘sterren’.

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Fill out this field
    Fill out this field
    Geef een geldig e-mailadres op.

    Gerelateerde berichten
    Vorig bericht
    Font Awesome 5 – Kickstarter
    Volgend bericht
    Eenpagina websites