Facebook chatbot

Het fenomeen ‘chatbot’ lijkt niet meer tegen te houden. Bijna elke website heeft tegenwoordig rechtsonder een popup met de vraag of ze jou ergens mee kunnen helpen. Als de vragen te moeilijk worden schakelen, mits aanwezig, ze snel over op een medewerker van de helpdesk. In de meeste gevallen krijg je de optie op een andere manier contact op te nemen, of de optie een bericht achter te laten.

Versie 1.0 via Bot Libre

Mijn eerste chatbot was niet echt een succes. Dat was een zelflerende bot en vrienden hadden heel snel door dat je die hele vunzige woorden kon aanleren.

Gelukkig heb ik die bot, los van mijn blog, nooit gepromoot en daardoor is het niet zo’n blamage geworden als de Microsoft chatbot op Twitter genaamd Tay. Tay was binnen 24 uur racistische taal aan het uitkramen op Twitter. Openbaar.

Les 1: Een zelflerende bot dien je niet ter beschikking te stellen aan de trolls op het internet.

Versie 2.0 de Facebook chatbot

We kunnen het succes van Facebook niet ontkennen. Er zijn heel veel (potentiële) klanten actief op Facebook en Facebookpagina’s hebben een chatfunctie. Er zijn gelukkig meerdere partijen die een bot-service aanbieden voor Facebookpagina’s.

Geleerd van versie 1.0 hebben wij nu niet een zelflerende bot geactiveerd op de Facebookpagina van Mackrad.nl. Wij hebben nu een bot waar we al voor vele vragen standaard antwoorden hebben aangemaakt.

Met regelmaat bekijken wij eerder gevoerde gesprekken met die bot en daardoor zien wij welke antwoorden missen en/of welke antwoorden moeten worden aangepast. Niet zelflerend, wel heel leerzaam.

Voordelen

  • Het grootste voordeel van het hebben van een chatbot is dat ze tijd besparen. Chatbots zijn 24 uur per dag en dat 7 dagen per week online en beschikbaar.
  • Dankzij de snelle reactie waar je altijd op kan rekenen heeft 49% van de online consumenten niets tegen het communiceren met een bot. Mits duidelijk is dat het een bot is.
  • Millennials vinden interactie met een bot zelfs effectiever en efficiënter dan een gesprek met een medewerker.
  • Bijna iedereen is al gewend te chatten met elkaar. Via WhatsApp, Google, Facebook, Signal, dating-apps, online games, Skype en met bedrijven via live-chat. Er zijn trouwens al 30.000 chatbots actief op Facebook.
  • Gezien er heel veel mensen actief op Facebook zijn kan het geen kwaad ook daar  antwoord te kunnen geven op vragen die (potentiële) klanten kunnen stellen. Op een tijdstip dat hen goed uitkomt. 24 uur per dag en 7 dagen per week.
  • Het is goedkoper dan een complete servicedesk 24 uur per dag in te zetten.
  • Chat-logbestanden kunnen nagelezen worden en daarmee kunnen de antwoorden verbeterd en aangevuld worden.
  • Het is goedkoper voor (potentiële) klanten dan bellen naar een (0900) nummer. Geen wachtmuziek. Geen menu’s waar de beller zich doorheen moet worstelen.

Nadelen

  • Je moet je bot in de gaten houden. Ook als deze niet zelflerend is. Bijsturen, bijschaven, verbeteren en optimaliseren.
  • Alleen mensen met een Facebookaccount kunnen berichten sturen naar een Facebook chatbot. De reden dat wij deze niet als popup rechtsonder op elke pagina laten verschijnen.
  • Het is en blijft Facebook in combinatie met nog een derde partij. Persoonlijke gegevens kan je daarom beter niet uitwisselen. Vraag daar ook niet om via social media.

Probeer de Facebook chatbot uit van Mackrad.nl

Let op: Je hebt wel een Facebookaccount nodig. Klik hier om messenger te openen in een nieuw venster.

Update februari 2019: We hebben de Facebook-chatbot uitgeschakeld. Je kan nog steeds met ons chatten via Facebook, maar niet meer geautomatiseerd. Wel zo persoonlijk.

Scan onderstaande afbeelding met de Facebook messenger APP om direct een chatgesprek te beginnen met de chatbot van Mackrad.nl.

Geef snel en anoniem jouw mening
Beoordeel dit artikel.
[Totaal: 4 Gemiddelde: 4.8]

Wij waarderen jouw mening! Neem vooral contact op als je suggesties en ideeën hebt en/of beoordeel anoniem onze blogartikelen en portolio-items met ‘sterren’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Gerelateerde berichten
Vorig bericht
Street View Trusted fotograaf
Volgend bericht
Doe de gratis responsive test